Přejít na obsah

Košík

Váš košík je prázdný

Článek: Jak pracovat s náročnými lidmi

Ako pracovať s náročnými ľudmi

Jak pracovat s náročnými lidmi

Dá se konfliktům na pracovišti vyhnout?

Nelze. Některé konflikty jsou dokonce užitečné. Určitě by tě však den v práci neměl znechucovat a brát ti více energie, než je potřeba. Práce by neměla být jen zdrojem finančních prostředků, ale také jakýmsi naplněním potřeby seberealizace. Jak tedy zvládat kolegy v práci, kterou tu tvou seberealizaci dělají náročnou?

Jedna negativní interakce

Studie Kusyho a Hollowayové (2009) zjistila, že 94 % lidí v posledních pěti letech pracovalo s toxickou osobou, přičemž 87 % uvedlo, že v důsledku toho trpěla i týmová kultura.

Myslíte si, že umíte nechat práci za dveřmi a oddělit ji od svého osobního života... Z výzkumů však vyplývá, že jedna negativní interakce mezi tebou a jiným kolegou může mít negativní vliv na tvé duševní zdraví i kariéru.
Nemusí tomu tak být. Jak si umíš poradit s takovým typem lidí?

    “Konflikty” v práci a jejich benefity:

    Na začátek je důležité si uvědomit, že neexistuje tým bez konfliktů. Ve skutečnosti má normální, zdravý konflikt mnoho výhod. Výzkum zjistil, že zdravé neshody produkují:
    • lepší pracovní výsledky

    • příležitost učit se a růst

    • zlepšení vztahů

    • spokojenost s prací

    • kreativní tření

    • inkluzivní pracovní prostředí

    I když jsme připraveni zapojit se do takových zdravých „sporů“, často můžeme čelit náročným lidem.


    zdroj: Yan Krukau (Pexels)

    Konflikt podle našeho mozku

    Náš mozek vnímá konflikt jako hrozbu a neumí dobře rozlišit mezi malou hrozbou, například když nám někdo věnuje uštěpačnou poznámku, a velkou hrozbou, například když nás honí medvěd.

    V těchto chvílích se často nerozhodujeme správně, protože v režimu „bojuj“ nebo „uteč“ máme ve skutečnosti dvě možnosti: Můžu se uzavřít, nebo být agresivní.
    Cílem je tedy pokusit se mozek uklidnit, aby se necítil ohrožen.

    8 archetypů problematických kolegů

    Amy Gallo vypracovala 8 archetypů lidí, kteří nám v práci nejvíce překážejí, a návod, jak tyto vzorce chování řešit, abychom dosáhli požadovaných výsledků:

    • nejistý šéf
    • pesimista
    • oběť
    • pasivně-agresivní
    • vševěd
    • trýznitel
    • neobjektivní spolupracovník
    • politický operátor

    Nejčastější archetyp se kterým se setkáváme

    Podle Gallo je nejčastějším archetympem pasivně-agresivní kolega . Ten se tváří, že vyhovuje potřebám druhých, ale pak se bude pasivně bránit jejich plnění. Používá nepřímé metody k vyjádření svých myšlenek a pocitů, takže jejich záměry nejsou nikdy zcela jasné. Také může být neustále naštvaný, ale když se zeptáte proč, odvrkne, že nic se neděje.

    Existuje několik tipů, které můžete použít k tomu, abyste kolegu podnítili k produktivnější a přímější interakci.

    Taktika komunikace:

    1. neoznačuj ho za pasivně-agresivního, jen věci zhoršíš

    2. zaměř se na obsah, ne na doručení, co ti chce říct?

    3. nedělej závěry, ale testuj hypotézy, zjisti o co ve skutečnosti jde

    4. drž se faktů - věcí, které víš s jistotou - bez emocí a nadsázky

    5. zůstaň nad věcí a komunikuj s respektem, ať zrcadlí tebe

    Pokud se chceš o lepší spolupráci s kolegy (nebo s jakýmkoli jiným) dozvědět více, doporučujeme knížku od Amy Gallo - Getting Along , která nás inspirovala se tomuto tématu pověnovat.

    Napsat komentář

    Tento web je chráněn službou hCaptcha a vztahují se na něj Zásady ochrany osobních údajů a Podmínky služby společnosti hCaptcha.

    Všechny komentáře jsou před zveřejněním moderovány.

    Čti další zápisky

    6 tipov ako sa učiť rýchlejšie a efektívnejšie

    6 tipů jak se učit rychleji a efektivněji

    Nemáme pro tebe žádnou zkratku. Učení je náročné. To se shodneme asi všichni. Ještě před tím, než se však do učení pustíš, by ses měl/a pověnovat jeho plánování.

    Více informací
    Pridaj sa do komunity Žurnálistov!

    Přidej se do komunity Žurnálistů!

    Ve skupině Žurnálistů je nás už přes 2000. Tisíc lidí je odhodláno na sobě pracovat. Přijímat výzvy a pokračovat. Velice si vážíme, že máme i tvou důvěru. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli, ž...

    Více informací