Podnikatelský plán
V sekci podnikatelského plánu si dopodrobna rozebereš dvě velmi důležité oblasti – své potencionální zákazníky a svůj produkt/službu.
Vyhraď si na toto cvičení dostatek času, je totiž opravdu důležité.
Jak jsme poznamenali v Rozbiehači "poznej své zákazníky, jako sebe sama."
První z oblastí jsou zákaznické segmenty . Zamysli se nad tím, kdo může tvůj produkt koupit nebo použít? Snaž se svého zákazníka co nejkonkrétněji popsat. Je tvůj produkt určen pro úzkou skupinu zákazníků nebo zaujme různé skupiny zákazníků?
Tvůj produkt/služba se bude prodávat pouze v případě, že bude naplňovat zákaznické potřeby . Jaký problém či potřebu zákazníka vyřeší? Spíš si všechno legitimní, co ti napadne.
Co může zákazníky odradit od koupě tvého produktu či služby zapiš pod potíže . Může to být cokoli, zaměř se na detaily. Bude to původ produktu, použité výborné materiály, nemožná dostupnost skladem či konkurenční nevýhoda oproti etablované konkurenci?
Jaká přání dokážeš svým produktem či službou zákazníkům splnit? Po čem touží, ale aktuálně jejich touhy trh nedokáže naplnit?
Skvělé. Nyní si zodpověz důležité otázky týkající se tvého produktu, resp. služby.
Doporučujeme, aby si svůj projekt konzultoval is nezainteresovanými, resp. potencionálními zákazníky z tvého okolí, se kterými se znáš. Je možné, že se dopracuješ k velmi zajímavým pohledům a vylepšením, která sám/a jako autor projektu nedokážeš vidět.
Každý produkt či služba musí vnášet do života zákazníka patrné benefity . Napiš si minimálně tři, ale doporučujeme je napsat alespoň 5 :)
Nezapomínej na technologickou stránku svého produktu. Jaké parametry bude dosahovat? Spíš si jeho technické či užitné vlastnosti. Máš už jasně stanovené rozměry?
Nezapomínej na kvalitní přehled stávajících alternativ , které se stanou tvou konkurencí. Jaká je jejich cena, jakým způsobem řeší zákazníkovy problémy a co jim nejvíc chybí? → právě to je to, co tě může odlišit od konkurence a zákazníka přivézt ke tvému produktu.
A na závěr praktická ukázka, jak by vypadal podnikatelský plán, pokud bychom přemýšleli nad uvedením Žurnálu na trh a používali při tom Rozbíhač.
OBRÁZKY