Přejít na obsah

Košík

Váš košík je prázdný

Článek: Jak na podnikatelský plán?

Ako na podnikateľský plán?

Jak na podnikatelský plán?

Podnikatelský plán nemusí být slohová práce: Návod jak ho připravit za dvě odpoledne

Přestože mám za sebou univerzitu, kde jsem business plán psal jako závěrečnou práci, nejsem na sebe hrdý. Celý plán jsem psal jako slohovou práci. Odevzdal jsem 50stránkovou buchlu plnou analýz, obhájil jsem si ji — a nic z toho jsem nezrealizoval.

Proč také? Vždyť podstatné informace bych v té kope textu hledal jen stěží. A z jeho délky jsem byl tak znechucený, že jsem si podnikatelský nápad znechutil ještě před odevzdáním práce.

Jde tomu i jinak. Startupově. S použitím předloh, které šetří čas, energii a také nepotřebné analýzy. Zaměřují se jen na to podstatné. Například, jestli o tvůj produkt nebo službu bude zájem. Zda víš, jak ho máš nabízet. Komu. A jak si stojí v porovnání s konkurencí.

Navnadili jsme tě dostatečně? Tak pojďme na to :)

Value Proposition Canvas Zákazník

Value proposition canvas

První model, po kterém jsme sáhli, se jmenuje Value Proposition Canvas. Jedná se o nástroj, který ti řekne:

  • kdo je tvůj zákazník?
  • proč by měl mít zájem o tvůj produkt/ službu?

Value Proposition Canvas Česky

My používáme jeho podobu dostupnou ze stránky Strategyzer.com .

O důležitosti první otázky nemusíme polemizovat. Zaměřovat se musíš přesně na zákazníky, kteří jsou pro tebe klíčoví. A o tom, proč je důležité zaměřovat se na "Proč" raději nechám mluvit Simona Sineka.

Value Proposition Canvas je sice "plachta" která je roztažena na velkou A1. My máme k dispozici formát Žurnálu, tak jsme ti ji rozdělili na dvě části:

  • Zákazník: Určíš si zde zákaznické segmenty, potřeby, obtíže a přání
  • Produkt: Pochopíš, jak komplexní je tvůj produkt či služba a jaké léky na potíže a recepty na přání nabízí

V Kreativci najdeš příklady k vyplnění, určitě ti pomohou. Co se tam ale nevešlo, je toto video, které ti celý koncept vysvětlí ještě víc do hloubky:

Lean Canvas Unikátní Hodnota Klíčové Metriky

Lean Canvas

Na business model canvas obvykle navazují dva další modely:

  • tradičnější Business Model Canvas,
  • mírně upravený Lean Canvas.

My jsme i při vzniku Žurnálu používali druhou variantu, která jde přímo na věc. Vypracuj si ji sám nebo se svým týmem a měj ji připravenou po ruce vždy tehdy, když projekt představuješ nějakému odborníkovi.

V českém překladu vypadá Lean canvas takto:

Lean Canvas Slovensky

Vzhledem k tomu, že Value Proposition Canvas máš už za sebou, zbývá ti už jen několik bodů:

  • unikátní hodnota
  • cenový model
  • kanály/ cesty k zákazníkům
  • klíčové metriky/ indikátory
  • struktura nákladů
  • konkurenční výhoda

Opět si pomůžeme videem, které ti na příkladu Uberu ukáže, jak s lean canvasem pracovat:

Tip od nás: Na Dobrokurzy.cz máš k dispozici celý online kurz Lean Canvas pro práci s tímto modelem a to zcela zdarma. Rozhodně doporučujeme:

https://www.leancanvas.cz/

SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby

SWOTka

Po dvou komplexních modelech přichází oddchová část - obyčejná SWOTKA, tedy analýza:

  • silných stránek,
  • slabých stránek,
  • příležitostí,
  • hrozeb.

Podívej se na výstupy z předchozích analýz a dej je do kontextu s konkurencí. Odpověz si na otázky:

  • V čem je tvůj produkt nebo tým lepší než ostatní?
  • V čem všem zaostáváte?
  • Které externí trendy a příležitosti umíte využít?
  • Na které externí hrozby si musíte dát pozor?

Výzkumník

Pokud na některou otázku nebudeš umět odpovědět, je to v pořádku. Napiš si ji do výzkumníka a využij toto místo k zapsání výzkumu, který ti chybí.

Výzkumník v Kreativci

Čti další zápisky

Na vandrovku za krásami Slovenska

Na vandrovku za krásami Slovenska

O Slovensku se toho už popsalo dost. Ale v tomto případě dvojnásob platí známé klišé, že je lepší jednou vidět, než stokrát slyšet. Než se pustíš do denního plánování v diáři, nezapomeň na odpoč...

Více informací
Ako na projektovú víziu?

Jak na projektovou vizi?

Osobní a projektová vize se musí doplňovat Věříme, že ze Žurnálu znáš dostatečně, jak moc pracujeme s osobní vizí. Desetiletka. Pětiletka. Půlročnice. Měsíčnice. Nejprve si své cíle popíšeš velm...

Více informací