50 přednášek, které by si měl prohlédnout každý
Pokud začnete objevovat nekonečně rozmanitá témata přednášek TED, najdete komunikační bombu. Slovo pedagog na sebe v rámci těchto rozhovorů navíc bere mnoho různých podob. Právě z tohoto důvodu může z těchto přednášek čerpat jakýkoli pedagog. Každý z řečníků odkrývá svou vášeň pro úhel pohledu na svět nebo předmět studia s entuziasmem učitele, který učí teprve první rok.
Používání TED talků k předání důležité zprávy nebo zapálení jiskry tvořivosti může být ve výuce mnohem účinnější než samotné učební plány či jiné zaujaté představy o tom, co je třeba říci. Přednášky TED dále vybízejí pedagogy všude po světě k tomu, aby mysleli jinak a totéž podporovali u svých studentů. Následující TED talky jsou tím nejlepším výběrem pro každého vzdělatele, protože nutí k smíchu, zahřejí u srdce, ničí překážky a člověka vždy inspirují k tomu, aby kopl trochu hlouběji a zatlačil trochu silněji.
1. 100 000 lektorů
Jeden student tento kurz Stanfordské univerzity o umělé inteligenci popsal takto: "Je to jako sedět v baru se skutečně moudrým kamarádem, který vám vysvětluje něco, co nechápete, ale brzy pochopíte." A Peter Norvig zase takto: třída se sto tisíc studenty přesně ukazuje, co je potřeba k vytvoření nejlepšího online vzdělávání ve všech aspektech; jak by mělo fungovat a jak by se člověk, který tímto způsobem studuje, měl cítit.
2. Školný mrak
Sugata Mitra vyhrál cenu TED 2013 za následující nápad: " Postavme školu v cloudu ". Po umístění počítačů do zdí chudých oblastí Indie dokázal, že děti a lidé obecně jsou schopny učit se jak bez učebních osnov, tak dokonce i bez učitele. Jsou-li poskytnuty správné nástroje, vytvoří skupinky a začnou se učit společně a vzájemně. Jediný vyučovací mechanismus, který je potřebný, je jen povzbuzení a pozitivní nakopnutí.
3. Autističtí bratři
Další video, které pedagogové musí nutně vidět, je přednáška Faith Jegede: Co jsem se naučila od svých autistických bratrů . Každého, kdo vidí vzdělávání jako jednosměrnou ulici, osvítí. Faith Jegede sdílí své poznatky o kráse ukryté za autistickou myslí a vybízí nás, abychom změnili svůj úhel pohledu na to, co je „normální“.
4. Zpětná vazba pro učitele
V této přednášce TEDu: Bill Gates: Učitelé potřebují skutečnou zpětnou vazbu , říká Gates o nutnosti dávat učitelům cennou zpětnou vazbu k tomu, aby se mohli zlepšovat, posilovat své schopnosti a stát se lepšími. Přenáší učební pole do sféry technologií a kamer, používajíc videa k předání a podpoře lepší a účinnější výuky.
Photo Credit: Paolo! via Compfight cc
5. Přinesme do učení revoluci!
Sir Ken Robinson v tomto uštěpačném a veselém pokračování legendární přednášky z roku 2006 ukazuje důvod pro radikální posun od standardizovaných škol k personalizovanému učení. Znamená to vytvoření podmínek, ve kterých by mohl přirozený talent dětí vzkvétat.
6. Výuka designu vedoucích ke změně
Designérka Emily Pillotonová se přestěhovala do venkovské oblasti Berie County v Severní Karolíně, aby se zapojila do odvážného pokusu o přeměnu komunity pomocí designu. V tomto videu hovoří o výuce kurzu navrhování designu s názvem Studio H, který poprvé podněcuje mysl a tělo středoškoláků a za druhé přináší elegantní design a nové příležitosti do nejchudšího kraje států.
7. Co se učíme z online vzdělávání
Daphne Koller láká špičkové univerzity k tomu, aby zveřejňovaly své nejzajímavější kurzy online a zdarma. Nejen jako službu společnosti, ale jako výzkum toho, jakým způsobem se lidé učí. Spolupráce s Courserou (kterou spoluzakládal Andrew Ng), vede každý stisk klávesy, kvíz, peer-to-peer diskuse a samostatně vyhodnocenou roli k vytvoření bezprecedentního bazénu údajů o tom, jak probíhá proces získávání znalostí. Na video se podívejte zde .
8. Co dělají učitelé
Už jste někdy slyšeli větu "Kdo neví, učí?" Slámový básník Taylor Mali v Bowery Poetry Clubu prosí, aby se to změnilo a přináší působivou tříminutovou odpověď jménem pedagogů po celém světě.
9. Jak se učit? Z chyb
Diana Laufenberg, učitelka historie posledních ročníků na střední škole ve Philadelphii, sdílí tři překvapující věci, které se naučila o učení – včetně klíčového pohledu do učení s chybami.
10. Změna vzdělávacích paradigmat
V této přednášce z RSA Animate, vypráví Sir Ken Robinson souvislost mezi třemi znepokojujícími trendy: rostoucí mírou předčasného opuštění školy, zmenšujícím se zájmem škol v oblasti umění a ADHD. Důležitá a správně načasovaná řeč určená rodičům a učitelům.
11. Nejezte ten marshmallow!
Joachim de Posada v této krátké přednášce z TEDu sdílí mezníkový experiment o oddálení potěšení ao tom, jak tím můžeme předpovědět budoucí úspěch. Součástí je jedno video k nezaplacení o dětech, které se ze všech sil snaží marshmallow nesníst.
12. Zahada motivace
Kariérní analytik Dan Pinkzkoumá kousky puzzle, které tvoří motivaci. Začíná tím, co zná každý sociální vědec, ale ne manažer. Ovšem tradiční odměňování není vždy tak efektivní, jak si myslíme. Poslouchejte příběhy vrhající světlo na problematiku a možná tím naleznete cestu vpřed.
13. Učme děti skutečnou matematiku bez pomoci počítačů
Mnoho z nejnapínavějších výtvorů lidstva, raketami počínaje, akciovými trhy konče, je poháněno matematikou. Tak proč o ni děti ztrácejí zájem? Conrad Wolfram říká, že ta část matematiky, kterou učíme, ruční počty, není nudná, ale ve skutečné matematice a skutečném světě je dokonce většinou nepodstatná. V této přednášce představuje svou radikální myšlenku učit děti matematiku pomocí programování.
14. Učme umění a vědy společně
Mae Jemisonová je astronautka, lékařka, sběratelka umění a tanečnice. Vypráví příběhy ze svého vlastního vzdělávání az doby strávené ve vesmíru, a naléhá na pedagogy, aby učili obojí společně - jak umění, tak vědy; jak intuici, tak logiku, aby pomohly vytvořit odvážné myslitele.
15. Vzdělávací inovace ve slumech
Charles Leadbeater hledal radikálně nové formy vzdělávání a našel je ve slumech Rio a Kibera. Na těchto místech některé z nejchudších dětí nacházejí převratné nové způsoby, jak se učit. A tento nový neformální rušivý druh školy, říká , je to, čím se musí stát všechny školy.
16. Učme statistiku dříve než algebru!
Vždy se někdo učitele matematiky zeptá: "Budu moci algebru využít v reálném životě?" A pro většinu z nás, říká Arthus Benjamin, zní odpověď ne. Nabízí proto odvážný návrh, díky kterému by se matematické vzdělání v digitálním věku stalo podstatným.
17. Komáři, malárie a vzdělávání
Bill Gates doufá, že k řešení některých z největších světových problémů pomůže nový druh filantropie. Ve vášnivé a, ano, vtipné osmnáctiminutové řeči nás žádá, abychom se zamysleli nad dvěma velkými otázkami, a jak bychom na ně mohli odpovědět.
Photo Credit: jurvetson via Compfight cc
18. Využijme video k obnovení vzdělávání
Salman Khan hovoří o tom, jak a proč vytvořil pozoruhodnou Khanovu akademii - pečlivě strukturovanou řadu výukových videí, která nabízejí výuku kompletně pokrývající osnovy matematiky a nyní i dalších předmětů. Ukazuje sílu interaktivních cvičení a žádá učitele, aby zvážili obrat školních scénářů. Radí jim, aby studentům dávali za úkol dívat se na přednášky doma a „domácí úkoly“ aby řešili ve třídě s učitelem, který jim bude po ruce, pokud budou potřebovat pomoc.
19. Jak vzdělávat lídry? Pomohou školy svobodného umění
Awuah se poté, co opustil práci pro Microsoft ve Washingtonu, vrátil do svého domova v Ghaně a pomohl tam otevřít vysokou školu svobodného umění. Tento uhlazený řečník sdílí své zkušenosti z Afriky a používá je ke zdůraznění důležitosti začlenění svobodného umění do vzdělávání za účelem vychovávání skutečných lídrů.
20. Revoluce ve vzdělávání pomocí otevřených zdrojů (open source)
Richard Baraniuk, profesor na Rice University v Houstonu v Texasu se zakladatel Connexions (opensource systém vzdělávání), mluví o výhodách otevřených zdrojů pro pedagogy. Beraniuk konkrétně hovoří o nevýhodách učebnic ao tom, že by používání online opensourcových informací poskytlo aktuálnější a relevantnější materiál. Studenti, kteří mají zájem o získání online bakalářského titulu v oblasti vzdělávání, by se mohli o tento zdroj zvlášť zajímat.
21. Sputnik Mania
Filmař David Hoffman sdílí část svého filmu Sputnik Mania. Prostřednictvím tohoto dokumentu Hoffman vysvětluje, jak události ve filmu přispěly k objevování vesmíru, závodům ve zbrojení a vzápětí k založení inspirativního hnutí matematického a přírodovědného vzdělávání napříč Spojenými státy.
22. Hledání dalšího Einsteina v Africe
Fyzik Neil Turok při přijímání své ceny TED sdílí své přání poskytnout příležitosti budoucnosti Afriky prostřednictvím probuzení a rozvíjení tvořivosti mladých lidí, kteří tam žijí. Turok používá své znalosti matematiky a přírodních věd k tomu, aby pochopil, proč a jak byla Afrika ponechána napospas a jak to můžeme změnit.
23. Co mi dělá starosti, z čehož jsem nadšený
Bill Joy vypráví o tom, co bude dál. Při pohledu do budoucna spoluzakladatel společnosti Sun Microsystems popisuje, jak společnost a jednotlivci reagovali na různé situace v minulosti. Dále pak zkoumá cestu, kterou se můžeme vydat s cílem zajistit pozitivní růst v oblastech zdravotní péče, vzdělávání a technologií.
24. Podobenství o Keni
Tento člen parlamentu v Keni hovoří o vzdělávání - a to jak o svém vlastním, tak o významu vzdělávání pro děti v Africe. Má vizi, jak by toto vzdělávání bylo možné uskutečnit, as vášní ji sdílí.
25. Hračky-kachličky, které k sobě navzájem mluví
Student postgraduálního studia na MIT David Merrill představuje Siftables – počítačové kachličky velikosti sušenky, které ve svých rukou můžete hromadit a náhodně míchat. Za pomoci těchto hraček budoucnosti se budete moci učit matematiku, přehrávat hudbu nebo povídat s přáteli. Může jít o další věc z pole vzdělávání, na které je možné sáhnout?
26. Hudební revoluce El Sistema
José Abreu o dětech transformovaných hudbou. Zakladatel venezuelského orchestru mladých El Sistema, hovoří o svém přání šířit hudbu po celé Venezuele a po celém světě jako o nástroji sociální změny a společenského posílení. Abreu přednáší o své vizi budoucnosti světa ve španělštině (s anglickými titulky) s ohromnou vášní.
27. Nejlepší orchestr mladých El Sistemy
Gustavo Dudamel vede v El Sistemě nejlepší orchestr mladých. Podívejte se, jak v tomto videu Dudamel a jeho studenti předvádějí Šostakovičovou Symfonii č.j. 10, druhou větu a Tanec č.j. 2 Artura Marqueze. Síla tohoto představení je důkazem, proč El Sistema funguje.
28. Byla jednou jedna škola
Eggers byl odmalička obklopen kulturou pedagogů, a vyrostl proto s vědomím významu vzdělání. Hovoří o svém doučovacím centru Valencie 826 – jak ostatním pomohlo a jiné podnítilo, aby se do vzdělávání také zapojili. Síla tohoto doučovacího centra je inspirací pro ty, kterým na vzdělávání záleží.
29. Příběhy tvořivosti a hry
Tim Brown zkoumá vztah mezi tvůrčím myšlením a hrou a jak lze tento vztah pěstovat. Předváděním určitých aktivit objasňuje své myšlenky . Jsou užitečné stejně jak pro všechny, kteří pracují s dětmi, tak pro ty, kteří tvořivost chtějí pěstovat u dospělých.
30. Vyhrabávat dinosaurů
Na vědce, kteří hledají stopy geniality evoluce, čekají podivné země, horko a (někdy) rozzuření krokodýlí. Paleontolog Paul Sereno hovoří o svých překvapujících setkáních s prehistorií – ao novém způsobu, jak pomoci studentům zapojit se do dobrodružství.
31. Co si myslíme, že víme
Jonathan Drori, odborník na kulturu a vzdělávací média, posluchačům nabízí čtyři otázky. Slouží jako počáteční bod k prozkoumání, jakým způsobem se nám dostávají myšlenky do hlavy a jak je s těmi, co už tam jsou, těžko otřást. Drori také upozorňuje na různé „nekalé praktiky“, které slouží k posílení chybných myšlenek, a ukazuje lepší způsoby, jak studentům pomoci učit se správně.
32. Silná myšlenka o myšlenkách
Alan Kay sdílí silnou myšlenku o myšlenkách. Kay hovoří o postupech pro vzdělávání dětí za použití počítačů k objasnění zkušeností. Podívá se přitom na jednoduchost a složitost, na tradiční výukové režimy, které jsou založeny na komplexních idejích formulovaných dospělými, a hledá metody výuky studentů, které by mohly být jednodušší a intuitivnější.
33. Hra je více než jen zábava
Stuart Brown říká, že hra je víc než zábava. Popisuje , proč je hraní důležité a jak přispívá ke šťastným a zdravým dospělým, tedy nejen dětem. Brown na příkladech z přírody ukazuje, že hra je nedílnou součástí života a má schopnost měnit chování.
34. Jeden notebook na dítě
Zakladatel MIT Media Lab v Massachusetts popisuje svůj program zvaný „Jeden notebook na dítě“. Tento projekt má za cíl podpořit vzdělání výrobou pedálově poháněných notebooků v hodnotě 100 dolarů a rozdávat je dětem v rozvojových zemích po celém světě. Vycházeje z předpokladu, že děti jsou nejdůležitějším přírodním zdrojem každého státu, Negropontův projekt chce poskytnout studentům příležitosti k vytváření jejich vlastní budoucnosti a také budoucnosti jejich zemí.
35. Volně přístupná knihovna
Brewster Kahle buduje skutečně obrovskou digitální knihovnu – každé knihy, která byla kdy zveřejněna, každého filmu, který byl vydán, všech vrstev webové historie… Všechno zdarma pro veřejnost – tedy pokud se k tomu jako první nedostane někdo další. Video sledujte zde .
36. Instituce vs. spolupráce
V této prozíravé přednášce z roku 2005 Clay Shirky ukazuje, jak uzavřené skupiny a společnosti ustupují volnějším sítím, ve kterých drobní přispěvatelé zastávají velké role a pohyblivá spolupráce nahrazuje strnulost plánování. Jeho nápad může být stejně tak použit pro vzdělávání.
37. Volání po znovuobjevení vzdělávání Svobodných umění (Liberal Arts)
Liz Coleman je předsedkyní vzdělávání a školní reformy v Benningtonu. Je obhájkyní vzdělávacích reforem. V tomto projevu říká, že interakce mezi oběma organizacemi v oblasti vzdělávání by měla být viděna jako nepřátelský faktor moderní doby, která omezuje studijní obory na nepohyblivá, úzce specializovaná místa. Zdůrazňuje fakt, že pro řešení velkých problémů je zapotřebí rozmanitost.
38. Jak jsou děti díky hrám chytřejší
Gabe Zichermann vysvětluje , proč jsou děti díky hrám moudré. Jeho řeč zcela odmítá myšlenku, že by hry a hrací zařízení byly pro děti naprostou ztrátou času. Říká, že hry jsou nejvíce inovativní, tvůrčí a intelektuální nástroje, které mohou přinést zlepšení téměř v každém aspektu kognitivních schopností.
39. Přeměna odpadků na hračky jako učební nástroj
Arvind Gupta na konferenci INK sdílí jednoduché a přitom úžasné plány, jak přeměnit odpadky ve skutečně zábavné a dobře navržené hračky. Děti si je tvoří sami, a tím se učí základním principům vědy a designu.
40. Dívka, která chtěla chodit do školy
Kakenya Ntaiya se dohodla se svým otcem: pokud ji nechá jít na střední školu, podstoupí tradiční rituál ženské obřízky Maasai. Ntaiya vypráví příběh o svém odvážném pokračování na vysoké škole a práci s venkovskými staršími za účelem postavení školy pro dívky místní komunity. Je to vzdělávací cesta jedné jediné slečny, která změnila osud dalších 125 mladých žen.
41. Učit vždy jen jedno dítě
Vzdělávání chudých je víc než jen hra s čísly, říká Shukla Bose. Říká příběh o své průkopnické nadaci Parikrma Humanity, která přináší naději do indických slumů. Dívá se na skličující statistiky minulosti a zaměřuje se na péči o každé dítě jednotlivě.
42. Jak uniknout Údolí smrti ve vzdělání
Sir Ken Robinson naznačuje tři zásadní principy pro rozkvět lidské mysli - a jak je současná kultura vzdělání proti nim. V zábavné a vzrušující přednášce nám říká, jak se dostat ven ze vzdělávacího „údolí smrti“, kterému aktuálně čelíme, ao tom, jak pečovat o naše nejmladší generace, aby cítili atmosféru prosycenou možnostmi.
43. Jak školy zabíjejí tvořivost
Sir Ken Robinson zábavným a hluboce dojemným způsobem ukazuje, jak vytvořit vzdělávací systém, který podporuje (spíše než podkopává) tvořivost. Podívejte se na toto klasické video zde.
44. Lekce života ve škole Tinkering
Gever Tulley používá poutavé fotografie a záběry, aby dokázal cenné zkušenosti dětí, které se vzdělávají v jeho škole Tinkering. Pokud mladé fantazii poskytnete nástroj, materiál a návod, začne volně létat a přicházet s kreativními řešeními problémů prostřednictvím stavění jedinečných lodí, mostů a dokonce horských drah!
45. Hodiny matematiky potřebují přeměnu
Dnešní osnovy matematiky učí studenty očekávat předem vytvořené příklady a vynikat v nich. Tím děti okrádají o dovednost důležitější, než je řešení problémů: jejich formulování. Dan Meyer představuje ve třídě vyzkoušená matematická cvičení, která studenty vyzývají k pozastavení a přemýšlení.
46. Děti, převezměte odpovědnost
Kiran Bir Sethi ukazuje , jak jejich průkopnická škola Riverside v Indii učí děti nejcennější lekci života: "Já můžu." Sledujte, jak je studenti berou lokální záležitosti do vlastních rukou, vedou ostatní mladé lidi, a dokonce vzdělávají své vlastní rodiče.
47. Hrajme, abychom chlapce znovu zapojili do učení
Přestože může být nevhodné jen tak drze zobecňovat, vzdělávací statistika o chlapcích ve věku 3-13 let poukazuje na jednu věc: jejich zapojení do školy není úplně tím pravým. Jejich smysl pro násilí, emocionální odpojení a hyperaktivitu ukazuje na tendenci odpadávat od školy. Položky, které mužské pohlaví obecně přijímá, z nich nedělá příliš skvělé studenty. Každopádně existuje naděje. Alison Carr-Chellman ukazuje , jak by jejich hraní (gaming), jeden z nejznámějších aspektů mužské kultury, mohlo pomoci přivést zpět.
48. Veďme děti k podnikání
Čím to je, že obecně hledáme lektora k doučování proto, aby dítě naučil to, co mu nejde? A proč zní představa stát se podnikatelem tak pohoršujícím? Cameron Herold tvrdí , že trestání dětí těmito přístupy musíme zastavit pomocí podnikání. Je třeba podporovat rozvoj dětí. Přestože je hlavní poselství svým zaměřením specifické, lze jej uchopit všestranně. Pojďme děti učit to, v čem jsou dobré, neučme je, aby byly průměrné v něčem, co jim nejde.
49. Tři pravidla, jak zazářit v učení
Učitel chemie Ramsey Musallam potřeboval jeden život ohrožující stav, aby se probudil z deseti let „pseudoučení“ a pochopil skutečnou roli vychovatele: tříbit zvědavost. V zábavném osobním výkladu Musallam uvádí tři pravidla, jak zapálit jiskru představivosti a učení a probudit ve studentech nadšení pro objevování, jak svět funguje.
50. Volání po učení
Neuvěřitelně výstřední Clifford Stoll přemýšlí nad tím , co znamená být přitahován k učení a přitom se dotýká témat, jako je syntezátor nebo láhve s žádným objemem. Tvrdí, že jediní lidé, kteří skutečně mohou předpovědět budoucnost, jsou učitelky v mateřské škole. Ty jsou jediné, které na příští generaci nejvíce působí.
Článek je přeložen z českého jazyka z http://www.mimoskolu.cz/50-prednasek-ktere-by-si-mel-prohlednout-kazdy-vzdelavatel-vydani-2014/